Sverige och Norge är två grannländer med många likheter i kultur och samhällsstruktur. När det kommer till reglering av spel och gambling finns det dock betydande skillnader mellan länderna. Här kommer vi – i samarbete med Casinospesialisten.net – att gå igenom de grundläggande skillnaderna när det kommer till lagstiftning, licensiering, tillsyn, spelformer, marknadsföring och konsumentskydd.
Grundläggande skillnader i lagstiftning
Den mest fundamentala skillnaden mellan länderna är att Sverige har en öppen licensmarknad medan Norge har ett statligt spelmonopol. I Sverige trädde en ny spellag i kraft den 1:e januari år 2019, som öppnade upp marknaden för privata aktörer att ansöka om spellicens. I Norge är det fortsatt endast de statliga bolagen Norsk Tipping och Norsk Rikstoto som har tillstånd att erbjuda spel om pengar.
Sveriges spellag syftar till att skapa en reglerad marknad med hög kanalisering – det vill säga att en stor andel av spelandet sker hos licensierade aktörer. Den norska modellen bygger istället på principen om ett begränsat utbud under statlig kontroll för att motverka spelproblem. Situationen är dock inte helt enkel. Den norska licensen riktar sig främst mot spelbolagen och inte enskilda spelare, och även om det i teorin inte är tillåtet så finns det i praktiken inga straff för norska spelare att spela på nye norske casino om de skulle vilja.
Den norska staten har också begränsade möjligheter att övervaka individuella spelare som spelar på utländska casinon och har därför valt att rikta åtgärderna mot spelbolagen. Det finns därför inga fall där enskilda spelare har åtalats eller straffats för att ha spelat på utländska casinon.
Beskattning
I Sverige beskattas licensierade spelbolag med 18 % på spelöverskottet (insatser minus vinster). Spelvinster är skattefria för svenska spelare hos licensierade bolag. I Norge går överskottet från de statliga spelbolagen i sin tur direkt till statskassan och ideella ändamål. Spelvinster är skattefria för norska spelare hos Norsk Tipping och Norsk Rikstoto.
Licensiering och tillsyn
I Sverige ansvarar Spelinspektionen för licensiering och tillsyn av spelmarknaden. Privata spelbolag kan ansöka om licens för olika typer av spel som onlinecasino, vadhållning och lotterier. Licensen är förenad med omfattande krav på bland annat spelansvar, penningtvätt och teknisk säkerhet. Spelinspektionen utövar löpande tillsyn och kan utfärda varningar och sanktionsavgifter vid överträdelser.
Lotteri- og stiftelsestilsynet är myndigheten som ansvarar för tillsyn av spelmarknaden I Norge. Eftersom det råder spelmonopol utfärdas inga licenser till privata aktörer. Istället regleras verksamheten hos Norsk Tipping och Norsk Rikstoto genom särskilda föreskrifter och ägardirektiv från staten.Tillåtna spelformer
I Sverige tillåts en bred flora av spelformer hos licensierade aktörer. Det inkluderar onlinecasino, sportsbetting, poker, bingo, lotterier och landbaserade spelautomater. Vissa spelformer som landbaserade casinon och större lotterier är fortsatt förbehållna statliga Svenska Spel.
Det norska utbudet är mer begränsat. Norsk Tipping erbjuder lotterier, sportsbetting, skraplotter och vissa former av onlinecasino. Norsk Rikstoto har ensamrätt på hästspel. Landbaserade casinon är inte tillåtna i Norge.
Marknadsföring och reklam
Marknadsföring av spel är tillåten i Sverige för licensierade aktörer, men med vissa begränsningar. Reklamen ska vara måttfull och inte riktas särskilt till personer under 18 år. Det finns också krav på att information om spelansvar och åldersgräns ska framgå. I Norge är marknadsföring av spel i princip förbjuden för andra än de statliga spelbolagen. Norsk Tipping och Norsk Rikstoto får göra reklam för sina produkter, men även denna ska vara återhållsam.
Spelansvar och konsumentskydd
Både Sverige och Norge lägger stor vikt vid spelansvar och förebyggande av spelproblem. I Sverige finns krav på att licensierade spelbolag ska erbjuda verktyg för att begränsa spelandet, som insättningsgränser och möjlighet till självavstängning. Det finns också ett nationellt självavstängningsregister kallat Spelpaus.
I Norge har Norsk Tipping infört obligatoriska gränser för hur mycket en spelare kan förlora per dag och månad. Det finns också ett tak för hur mycket en person kan spela för totalt under ett år. Norska spelare måste registrera sig med personnummer och använda ett särskilt spelkort.
Betalningslösningar
Svenska licensierade spelbolag kan erbjuda en mängd olika betalningslösningar som banköverföringar, betalkort och e-plånböcker. I Norge är möjligheterna mer begränsade. Norsk Tipping använder främst direktdebitering från bankkonto via det nationella betalningssystemet BankID. Norge har också infört ett förbud för banker att förmedla betalningar till och från utländska spelbolag utan norskt tillstånd. Sverige har inte motsvarande begränsningar.
Tekniska krav och datasäkerhet
Både Sverige och Norge ställer höga krav på teknisk säkerhet och dataskydd hos speloperatörerna. I Sverige måste licensierade bolag ha sina spelsystem certifierade av oberoende aktörer. Det finns också krav på kryptering av känslig information och säker identifiering av spelare. I Norge har Norsk Tipping och Norsk Rikstoto liknande krav på sina tekniska system. Eftersom verksamheten är statlig finns dock inte samma behov av extern certifiering som i Sverige.
Åtgärder mot matchfixning
Både Sverige och Norge arbetar aktivt för att motverka matchfixning och andra former av manipulation av sportevenemang. I Sverige finns en särskild överenskommelse mellan Spelinspektionen, Polismyndigheten och specialidrottsförbunden om informationsutbyte kring misstänkt matchfixning. Norge har en liknande samverkan mellan Lotteri- og stiftelsestilsynet, polisen och idrottsrörelsen. Norsk Tipping har också infört begränsningar för hur mycket man kan satsa på enskilda sportevenemang för att minska risken för manipulation.
Internationellt samarbete
Både Sverige och Norge deltar i internationellt samarbete kring spelreglering, främst inom ramen för European Gaming and Betting Association (EGBA) och International Association of Gaming Regulators (IAGR). Sverige har som EU-medlem också att förhålla sig till EU:s regelverk kring fri rörlighet för tjänster. Norge står utanför EU men deltar i EES-samarbetet. Den norska spelregleringen har dock kritiserats av EFTA:s övervakningsorgan ESA för att strida mot principen om fri rörlighet.
Utmaningar och framtidsutsikter
Både den svenska och norska modellen för spelreglering står inför utmaningar. I Sverige har den nya spellagen lett till en intensiv konkurrens mellan licensierade bolag, med omfattande marknadsföring som följd. Detta har väckt debatt om huruvida regleringen verkligen uppnår målet om ett sunt och säkert spelande.I Norge finns en pågående diskussion om huruvida spelmonopolet är ändamålsenligt i en digital tid där utländska spelbolag är lättillgängliga online. Kritiker menar att monopolet urholkas och att en licensmodell likt den svenska skulle ge bättre kontroll.
Det pågår en kontinuerlig utvärdering av spelregleringen i både Sverige och Norge. I Sverige har en statlig utredning föreslagit vissa justeringar av spellagen, bland annat skärpta krav kring marknadsföring. I Norge har regeringen aviserat en översyn av spellagstiftningen, men hittills hållit fast vid monopolmodellen.
Oavsett regleringsmodell står både Sverige och Norge inför utmaningen att balansera önskan om intäkter från spel mot behovet av att skydda sårbara grupper och motverka spelberoende.