Att casinoreklam kan sändas helt lagligt i Sverige låter en aning underligt med tanke på det statliga spelmonopolet. Trots det visas reklam för kända och okända spelsajter på ett flertal svenska tv- och radiokanaler. Genom ett smart trick undviker spelsajter och medier att bryta mot den svenska lagen, men i Kina blir det nu svårare för Macaos speloperatörer att sprida budskapet om sina glamourösa spelpalats.
Under året har en mängd åtgärder vidtagits för att städa upp Macao. Staden har i brist på bättre referenser kallats Kinas motsvarighet till Las Vegas, men under många år hade Macao en betydligt bättre ekonomi än sin amerikanska systerstad. Numera ser det inte lika ljust ut för den asiatiska framgångssagan, som vid en närmare anblick avslöjar en skräckhistoria. Korruptionsskandaler med casinoägare och storspelare i fokus har hela världens medier skrivit metervis om. Anledningen att allt kommer i ljuset nu är de senaste årens nya lagar för att komma åt organiserad brottslighet. De senaste åtgärderna för ett renare och finare Macao tycker sakkunniga är ett steg över gränsen från att peka ut skurkar till att sabotera företagsverksamheter.
Strider med gamla lagar
Avokatfirman Rato, Ling, Lei & Cortés har publicerat en artikel som tar upp att instruktionerna strider med vad som sagts i regeringens Advertising Act från 2002. Då var budet var att speloperatörer skulle ”utföra reklamkampanjer och marknadsföring av sina bolag, speciellt sina casinon, i och utanför Macao-regionen”. Flera röster har höjts om de vaga och motstridiga budskapen som förts fram kring ramverket. Inte minst om hur det påverkar företag som är beroende av marknadsföring, till exempel reklamagenturer och företag inom social media.
– Jag har fått höra talas om företag som har sålt spelutrustning som de nya riktlinjerna tvingar dem undvika. Det verkar helt absurt i världens Mecca för spel. För mig verkar det som att de här företagen inte bara är auktoriserade, de borde marknadsföra sina produkter och det är inte att bryta mot lagen. Om det är ett lagbrott för dem att marknadsföra sina produkter vore det samma sak att förbjuda de franska vintillverkarna att marknadsföra vintunnorna i Bordeaux, säger Pedro Cortés från den nämnda advokatfirman.
Det kommer hur som helst bli svårt för MES att vidta åtgärder för att förhindra brott mot de nya riktlinjerna. I artikeln från Rato, Ling, Lei & Cortés förklaras tydligt att instruktioner från MES inte kan ses som lag, så länge den kinesiska regeringen inte avlägsnar Advertising Act från 2002.
Hur spelreklam i Sverige är laglig
På den svenska marknaden är spelreklam fortfarande ytterst närvarande i media. Under 2014 ökade reklamen för spel markant. Totalt steg marknadsföringen överlag med 75 procent och tv-reklamen med 90 procent. TV, internet och radio är sprängfyllt av budskap från casinoföretag, bolag som i själva verket inte har tillstånd att verka i Sverige på grund av rådande monopol från staten.
Nätcasinonas bolag är trots allt lagliga. De kringgår monopolet genom utländsk spellicens och att bedriva sin huvudsakliga verksamhet i ett annat land än Sverige. Kanske främst på Isle of Man och Malta, där det formligen kryllar av casinon som riktar sig till svenska spelare.
Det är inte illegalt för dig som svensk att spela på casinon online. Det är inte heller olagligt för casinona att göra reklam i Sverige. Hur kan det vara så?
Egentligen är det inte lagligt att göra reklam för spel i Sverige, men spelbolagen dansar runt den här regeln på ungefär samma sätt som med sina verksamheter. Reklamen visas nämligen på kanaler som sänder från utlandet. På så sätt kan tv-kanalerna visa reklam för flera casinon under varje reklampaus, mitt framför näsan på monopolet, helt lagligt.
Licenssystem som kvalitetsstämpel
Spelmonopolet förblir på alla sätt en het potatis med oviss framtid. Efter att Sverige stämdes inför EU-domstolen för sitt ineffektiva spelmonopol diskuterade regeringen under oktober i fjol att öppna upp monopolet med ett licenssystem för privata aktörer. Något fortsatt arbete på den fronten är inget vi har fått höra om.
Magnus Silfverberg är VD på Betsson, ett av de bästa online casinon som drivs av svenskar med flera länders spelare som målgrupp. Bolaget bakom speloperatören är noterat på Stockholmsbörsen. Han menar att en attraktiv marknad som Sverige skulle dra nytta av ett licenssystem, för att sätta en kvalitetsstämpel på seriösa spelsajter.
– Det är ganska enkelt att starta upp, det finns många leverantörer av internetcasinospel, och det är enklare än andra spelformer att starta ett nytt bolag. Det är mycket reklam, och det är många bolag som kommer in på marknaden, och det är lätt att ta sig in på marknaden, så ur den synvinkeln ser vi som en stor och seriös aktör också att det vore bra med ett licenssystem för att eventuellt få lite mer barriärer för att starta upp nya spelbolag, säger Silfverberg.
Kändiscomeback i casinoreklam
En av de mest välkända casinoreklamerna på svensk TV är Casinostugans serie med älgen Ture. Reklamfilmerna blev lite mer kändisspäckade under sommaren, när Roland ”Teliapappan” Nordquist gjorde comeback i rutan som granne till skogens konung. Konceptet med älgen Ture hade premiär under förra året och togs väl emot av tittarna. Bakom filmerna står reklambyrån A New Dialogue i samarbete med Visual Cooks.
– Då älgen Ture är en väldigt älskvärd karaktär behövde han en granne som vi kan bygga vidare berättelsen med. Vi ville även att grannen skulle vara någon som redan är etablerad och omtyckt. Roland var vårt förstahandsval och vi är jätteglada att han ville spela Tures granne, säger vd och cd på A New Dialogue Stefan Leijon, i ett pressmeddelande.
Röstskådespelaren som gestaltar Ture är 29-årige Elias Dahlgren från Sorsele i Väster- botten.