Sedan internet intog spelmarknaden har kvinnor börjat ta mer plats i casinovärlden. Det är numera bara bland den äldre befolkningen som män är större spelare än kvinnor. I åldrarna 18-25 finns det faktiskt lika många män som kvinnor på svenska online casinon. De framsteg branschen gjort går att hänvisa till nyskapande marknadsföring och en ökad acceptans runt spelborden.
Bingo är det populäraste spelet bland svenska kvinnor. Vera & John startade 2011 och blev den första casinosidan på den svenska marknaden där man kunde märka av en inriktning på kvinnliga spelare. Tidigare hade online casinon dekorerats med blinkande texter och rörigt utslängda bilder. På Vera & John möttes man istället av en enkel och välordnad startsida i ljusblå ton och en söt rosa logga. Många följde i deras fotsteg, och idag finns det en uppsjö av online casinon som vill intressera den moderna kvinnan med snygga utformningar i samma stil som många magasin och bloggare använder. Enligt en undersökning är 52% av alla spelare på online casinon numera yrkesarbetande kvinnor.
Poker
Statistiskt sett visar undersökningar att kvinnor är bättre på att urskilja när någon bluffar. Vissa menar att många kvinnor har en mer upptränad förmåga att läsa av känslor och ansiktsuttryck än många män har, vilket kan vara en fördel i till exempel poker. Trots kvinnors övertag i spelet är poker populärare bland män än kvinnor, och det är väldigt få kvinnliga deltagare i stora pokerturneringar.
En anledning till detta är att kvinnor har nyligen börjat ta sig in i spelvärlden i större skala de senaste årtiondena. Spelar man inte kan man ju inte heller bli en bra spelare. Kvinnor är än idag inte en självklar del av pokern. På Bluff Magazines lista över pokervärldens mäktigaste spelare saknas helt kvinnor, och svenskar med för den delen. Det vore väldigt roligt om Svenska Pokerförbundets ordförande Lina Olofsson tog sig in där!
Reklam
Bingosajterna online har självklart märkt av det stora intresset från kvinnliga spelare och speglar det i sin marknadsföring. Garbo Casino lottar ut exklusiva handväskor. Mariabingo har gjort många roliga reklamfilmer med kvinnor i fokus. De har till exempel gjort en film med en tjej som spelar på casino utklädd till man, och männen vid spelbordet tappar hakan när hennes mask åker av. Både Garbo Casino och Mariabingo har även valt namn som ska locka specifikt kvinnor. Vera & John verkar ha satsat på att inkludera båda könen i sina reklamfilmer, och har använt sloganen ”ett roligare casino med alla slags vinnare”, i vissa reklamer. Vissa online casinon satsar på mörka scener med ett spelbord fullt av hårdhudade män i sin marknadsföring, men många mer könsneutrala casinon har börjat lyfta fram både män och kvinnor i sin marknadsföring. Betsson gjorde till exempel en reklamfilmskampanj där antingen kvinnan eller mannen i olika par spelar på online casino när de får en stund över.
Internets inverkan
Internet har revolutionerat spelmarknaden överlag, och kanske speciellt för svenskarna eftersom tillgängligheten har blivit så mycket större trots spelmonopolet. För oerfarna spelare har det även blivit mycket lättare att börja spela som nybörjare. På internet hörs inga suckar över nybörjarmisstag. Kvinnor slipper dessutom typer med stereotyp kvinnosyn som inte tar dem på allvar som motspelare, utan snarare tycker att de ska stå bredvid och pussa tärningarna för extra tur. På online casinon kan man utvecklas i sin egen takt, och ofta kan man spela gratis online ett par omgångar för att bli bättre på casinospel utan att förlora så mycket på kuppen.
Olika spelvanor
Män satsar mer pengar och gör större insättningar på online casinon än kvinnor, i snitt spenderar manliga spelare dubbelt så mycket som kvinnliga i månaden. Enligt intervjuundersökningar med kvinnliga spelare verkar många söka sig till online casinon för det sociala elementet i att chatta med andra spelare snarare än att satsa stort. Intervjuer påvisar även att kvinnor spelar för att fördriva tid när de inte har något annat att göra. Prestigelösa är kvinnor dessutom, när det finns möjlighet att ge bort delar av sin vinst till andra casinospelare ger kvinnor bort 25% av sina vinster medan män bara ger bort 14%.
Manliga spelare drivs enligt undersökningar snarare av adrenalinkickar eller en tanke på att tjäna snabba pengar. Många filmer har glamouriserat den manliga spelaren på casinospel, och det framstås som att det egentligen inte ska vara så svårt att vinna stort om man bara är lite smart. Män tenderar att föredra strategispel som poker och blackjack online. Man kan förstå att det är en stor kick när man har lyckats ”knäcka koden” för strategier i sådana spel, både om man talar bokstavligt eller inte.
Lika olika
Det är viktigt att nämna att statistik inte stämmer in på alla människor. Självklart finns det kvinnor som spelar strategispel och män som spelar bingo. Casinobranschen förändras ständigt precis som allt annat i samhället. Det finns fortfarande förbättringar att göra, men den rådande trenden visar att vi förhoppningsvis går ett allt mer könsneutralt tidevarv till mötes, där alla är välkomna att göra precis som de vill. Kör på i din alldeles egna stil, för storvinsten har inget genus!